By carstyle / Blog
DPF, czyli z angielskiego diesel particulate filter, a przekładając na polski – filtr cząstek stałych. Filtr DPF jest montowany w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Służy on do oczyszczania gazów spalinowych z cząstek stałych, czyli węgla, sadzy, tlenków metali i innych zanieczyszczeń. Filtry DPF pozwalają częściowo wyeliminować uwalnianie się czarnego dymu z zanieczyszczeniami do powietrza. Jest to zatem rozwiązanie proekologiczne, które stało się kolejnym bardzo kosztownym wydatkiem dla właścicieli diesli. Filtry cząstek stałych często są też stosowane z katalizatorami, które pozwalają na jeszcze skuteczniejsze eliminowanie związków szkodliwych dla środowiska.
Podsumowując, filtry DPF zostały wprowadzone do samochodów ze względu na ekologię i zanieczyszczenia jakie są uwalniane do naszej atmosfery. Mają one za zadanie sprawić, aby korzystanie z samochodów, było mniej szkodliwe dla środowiska.
Jak wszystkie części w samochodzie, również filtr cząstek stałych ulega zużyciu. Podczas używania, dochodzi do jego zabrudzenia, które zależy w głównej mierze od stanu technicznego pojazdu, stylu jazdy, a nawet stosowanego oleju silnikowego. W wielu modelach samochodów możemy spotkać się z filtrem DPF w formie jednorazowej, która wymaga każdorazowej wymiany na nowy filtr cząstek stałych. Jak można się domyślić, taka wymiana jest bardzo kosztowna i zupełnie nieopłacalna. Dostępne są jednak również filtry DPF wielorazowe. Takie filtry cząstek stałych posiadają zaawanasowane systemy, które pozwalają np. po osiągnięciu odpowiedniej temperatury na samooczyszczanie filtra DPF.
Inne sposoby regeneracji filtra DPF to:
Producenci samochodowi umieszczają w swoich pojazdach dwa różne filtry DPF, które działają na nieco różnych zasadach. Pierwszy sposób, polega na spalaniu cząstek węgla i innych zanieczyszczeń. W tym przypadku filtr DPF dopala je w temperaturze nawet 700 stopni Celsjusza i nie potrzebuje do tego żadnych dodatkowych płynów. Z kolei drugi sposób, jest stworzony dla bardziej miejskich samochodów. Auta wyposażone są w płyn katalizujący, który obniża temperaturę spalania nawet do 300 stopni Celsjusza.
Głównym problemem pierwszego rozwiązania, a więc spalania cząsteczek stałych w bardzo wysokiej temperaturze przy pomocy filtra DPF jest fakt, że poruszając się tylko po mieście, ciężko osiągnąć tak wysokie temperatury. W efekcie tego filtr cząstek stałych się zapycha i niezbędna jest jego wymiana lub czyszczenie mechaniczne po za układem.
Podobnie jest również w drugim przypadku, filtr DPF z płynem katalizującym również nie osiąga odpowiedniej temperatury (około 300 stopni Celsjusza), a cząsteczki zamiast zostać dopalone, osiadają na filtrze cząstek stałych.
O zapchanym filtrze DPF powinniśmy dostać informację na desce rozdzielczej, jednak można to również rozpoznać po mocnym spadku mocy, zwiększonym spalaniu lub przejściu silnika na tryb awaryjny. Zignorowanie tej sytuacji może doprowadzić do przedostania się niespalonego paliwa do oleju, a w efekcie tego do zwiększenia obrotów silnika i jego zatarcia.
Najprostszym i zalecanym przez producentów samochodów zabiegiem jest po prostu wyjechanie w dłuższą trasę. Co za tym idzie filtr DPF osiągnie wymaganą temperaturę i dojdzie do samooczyszczenia. Częstotliwość takich wycieczek różni się w zależności od filtra i producenta. Najlepiej dopytać o to w salonie samochodowym. My jednak zalecamy wybrać się na dłuższą przejażdżkę przynajmniej raz w miesiącu, tak aby jednorazowo pokonać około 1000 km z dużą prędkością.
Na filtr cząstek stałych ma również wpływ nasz styl jazdy. Gwałtowne hamowanie czy przyspieszanie na niskich obrotach (np. wyprzedzanie czy jechanie pod górkę na wysokim biegu) zwiększają ilość niespalonych cząstek stałych, a co za tym idzie – filtr DPF szybciej się zanieczyści.
Czyszczeniem filtra cząstek stałych zajmują się wyspecjalizowane serwisy samochodowe. Dokładne jego oczyszczenie, jest właściwie niemożliwe bez całkowitego jego demontażu i ingerencję w jego konstrukcję. Oczywiście można takie czyszczenie przeprowadzić również samodzielnie przy pomocy specjalistycznych kosmetyków samochodowych. Warto jednak pamiętać, że taka konserwacja nie przyniesie nam tak spektakularnych efektów, jak oddanie auta w ręce profesjonalistów lub całkowita wymiana filtra DPF.
Możemy jednak założyć, że dbając o wypalanie filtra DPF i stosując specjalny preparat do jego oczyszczania, czyszczenie w serwisie będzie sporadyczne lub zupełnie niepotrzebne. Wystarczy nie ignorować zwiększonego spalania i zmniejszenia osiągów. Zareagować od razu, a jesteśmy przekonani, że filtr cząstek stałych będzie w dobrej kondycji naprawdę przez bardzo długi czas.